المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم ....
زائرنا الكريم يسرنا أن تنضم إلي أسرتنا لتستمتع بكل ما نقدمه من خدمات تعليمية وخاصة للتعليم العام ابتدائي واعدادي وثانوي ..والجامعي ايضا .. وكذلك الحوارات المفتوحة والجريئة ومنتدي الابداع للجميع والمنتدي الثقافي والديني العام لكل من لديه هواية او موهبة او موضوع للمناقشة في كل المجالات بالاضافة لعشاق الرياضة والفن والسياسة والاجتماع .... إلخ.
المشرف العام ..أ: محمود عبد البصير محمود
mab_eg

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم ....
زائرنا الكريم يسرنا أن تنضم إلي أسرتنا لتستمتع بكل ما نقدمه من خدمات تعليمية وخاصة للتعليم العام ابتدائي واعدادي وثانوي ..والجامعي ايضا .. وكذلك الحوارات المفتوحة والجريئة ومنتدي الابداع للجميع والمنتدي الثقافي والديني العام لكل من لديه هواية او موهبة او موضوع للمناقشة في كل المجالات بالاضافة لعشاق الرياضة والفن والسياسة والاجتماع .... إلخ.
المشرف العام ..أ: محمود عبد البصير محمود
mab_eg
المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
تهنئة من القلب
جميع العاملين بالمدرسة وأولياء الأمور يتقدمون بخالص التهاني لمدير المدرسة وللقائمين علي العمل بالمدرسة بمناسبة حصولهم  علي الجودة في التعليم
بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

رؤية المدرسة ورسالتها
الرؤيـــــــــــــــة ********** بناء جيل قادر على المنافسة من خلال المشاركة المجتمعية واستخدام التقنيات التكنولوجية المتاحة في ظل قيادة وحوكمة رشيدة تعمل في ضوء المعايير القومية لجودة التعليم. ---------------------------------------------------------------------------- **************************************************************************** الرســــــــــــــالة ********** ربط العلوم المختلفة بحاجات المجتمع وجعل العلم هو الوسيلة الفاعلة فى إصلاح البيئة والتقدم بالوطن بتـنمية روح الولاء والانتماء لدى المعلمين والعاملين وذلك من خلال تفعيل دور المشاركة المجتمعية والتـنمية المهنية المستدامة للمتعلمين والعاملين على أحدث نظم التكنولوجيا وتفعيل استراتيجيات التعلم النشط وفق معايير نواتج التعلم المستهدفة
المواضيع الأخيرة
» davd copper field from 1,2,3,4,5,7 to8
Unit 1. Algebra- Relations and functions Emptyالأربعاء 15 نوفمبر 2023, 12:28 am من طرف mab_eg

» نتائج المدرسة للمرحلة الابتدائية نهاية العام 2014
Unit 1. Algebra- Relations and functions Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 1:00 pm من طرف mab_eg

» نتيجة نصف العام 2013/2014 للصفين الرابع والخامس الابتدائي
Unit 1. Algebra- Relations and functions Emptyالأربعاء 08 يناير 2014, 1:50 pm من طرف mab_eg

» نتيجة نصف العام للصفين الثاني والثالث الابتدائي 2013/2014
Unit 1. Algebra- Relations and functions Emptyالإثنين 06 يناير 2014, 11:06 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الأول والثاني الاعدادي آخر العام 2013
Unit 1. Algebra- Relations and functions Emptyالإثنين 13 مايو 2013, 8:45 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الرابع والخامس الابتدائي آخر العام 2013 ..
Unit 1. Algebra- Relations and functions Emptyالإثنين 13 مايو 2013, 7:35 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الثاني والثالث الابتدائي آخر العام 2013
Unit 1. Algebra- Relations and functions Emptyالسبت 11 مايو 2013, 8:19 pm من طرف mab_eg

» احتفالية نهاية العام 2013 برياض الأطفال
Unit 1. Algebra- Relations and functions Emptyالأربعاء 24 أبريل 2013, 2:13 pm من طرف mab_eg

» الأركان في رياض الأطفال
Unit 1. Algebra- Relations and functions Emptyالخميس 21 مارس 2013, 10:08 pm من طرف ahmed badr

تصويت
احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 583 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو janamedhat فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 4407 مساهمة في هذا المنتدى في 1771 موضوع
الساعة
فيس بوك
المدرسة التجريبية للغات

المدرسة التجريبية للغات


Unit 1. Algebra- Relations and functions

2 مشترك

اذهب الى الأسفل

Unit 1. Algebra- Relations and functions Empty Unit 1. Algebra- Relations and functions

مُساهمة من طرف ayman akl الخميس 09 فبراير 2012, 2:20 pm

Unit 1
Relations and functions

1 – 1): Cartesian product

Ø In each ordered pair (a , b), a is called the first projection, and b is called the second projection.

Ø Each pair is represented by one and only one point in the coordinate plane.

Ø (x , y) (a , b)

Ø (x , y) {a , b}

Ø If ( x , Y ) = (a , b), then x = a, y = b.

For example: if (x , y) = (3 , 5), then x = 3 and y = 5.

Ø X × φ = φ × X = φ, where φ is the empty set.

Example: if (x – 5 , 7) = (3 , y + 1). Find the value of x and y.

Solution:x – 5 = 3 x = 8, 7 = y + 1 y = 6.

Exercises: Find the value of a , b in each of the following cases.

1. (a , b) = (1 , 4).

2. (a , b) = (3 , 4).

3. ( , 3) = (9 , b -1).

4. (-a , b) = (-3 , 5).

5. (a – 1 , b) = (1 , 6).

6. (a + 1 , 3) = (1 , 3b – 1).

7. ( , b + 2) = (4 , 9).

8. (3 , b) = (5a – 1 , 4a).

9. (a – 2 , 3) = (5 , ).

10. (a – 2 , b + 1) = (2 , -3).

11. (6 , b – 3) = (2 – a , -1).

Cartesian product:

If X = {2 , 3}, Y = {4 , 5 , 7}, then the Cartesian product of the set X and Y which denoted by the symbol X × Y is the set of all ordered pairs in which the first projection is an element of X and the second projection is an element of Y. This Cartesian product is written as:

X × Y = {(2 , 4) , (2 , 5) , (2 , 7) , (3 , 4) , (3 , 5) , (3 , 7)}.

Notice that: Y × X = {4 , 5 , 7} × {2 , 3} = {(4 , 2) , (4 , 3) , (5 , 2) , (5 , 3) , (7 , 2) , (7 , 3)}.

There for X × Y Y × X when X Y.

Remarks:

If X and Y two are two finite and non empty sets then:

1. X × Y = {(a , b) : a X, b Y}.

2. n (X × Y) = n (Y × X ) = n (X) × n (Y), where n denoted the number of set elements.

3. If X is non empty set, then X × X = {(a , b) : a , b X} and written as and read as (X two).

4. If (s , l) X × Y, then s X and l Y.

Exercise:

1. If X = {a , b} and Y = {3 , 4 , 5}. Identify for which Cartesian product each of the following ordered belongs to.

1. (a , 4), 2. (b , 5), 3. (4 , b), 4. (5 , 5), 5. (a , b), 6. (4 , 3).

2. If n (X × X) = 9: find the elements of X such that (3 , 4), (-2 , 4) X × X.

3. If X = {1 , 3}, Y = {3 , 4 , 5} and Z = {3}. Find:

1. (X Y) × Z, 2. (Y × Z), 3. X × (Y – Z) 4. n {(X Z) × Y}.

The representation of the Cartesian product:



If X = {1 , 5} and Y = {2 , 3 , 7}, then X × Y = {(1 , 2) , (1 , 3) , (1 , 7) , (5 , 2) , (5 , 3) , (5 , 7)}. We can represent X × Y by two methods:


1st: the arrow diagram.

In the arrow diagram an arrow drawn from each element of set X which represents the 1st projection to each element in Y which represents the 2nd


























































































2nd: Cartesian diagram.

On a perpendicular graph net, the element of set X is represented horizontally and the element the element of set se of Y represented vertically. The intersection points of horizontal and vertical lines represent the ordered pairs of the element of the Cartesian product X × Y
Example
If X = {5 , 7}, find X × X and represent it by arrows diagram.

Solution : X × X = = {(5 , 5), (5 , 7), (7 , 5), (7 , 7)}.

I. answers the following questions:

1. If X = {2 , 5}, Y = {1 , 4 , 5}. Find:

Ø X × Y and represent it by arrows diagram and Cartesian diagram.

Ø And represent it by arrows diagram and Cartesian diagram.

Ø n (X × Y).

2. If X = {2 , 1 , 0}, Draw the arrows diagram and the Cartesian diagram to X × X.

3. if X = {1 , 3}, Y = {1 , 4} and Z = {2 , 5}. Identify the Cartesian product which the following ordered pairs belongs to it.

1. (3 , 5), 2. (5 , 5), 3. (3 , 4), 4. (3 , 3), 5. (4 , 5), 6. (2 , 3).

4. If X = {7 , 9}, Y = {1 , 3 , 8}. Identify the Cartesian product which the following ordered pairs belongs to it.

1. (7 , 7) 2. (7 , 3) 3. (3 , 9) 4. (8 , Cool.

5. X = {3 , 4}, Y = {5 , 7 , 8}. Find:

1. X × Y and represent it par arrows diagram.

2. and represent by arrows diagram.

3. Y× X and represent it by Cartesian diagram.

6. If X × Y = {(1 , 1) , (1 , 4), (1 , 5)}. Find each of the following: 1. X and Y 2. n (Y× X), 3.

7. If X × Y = {(3 , 4) , (3 , 5), (3 , Cool}. Find each of the following:

1. X and Y 2. n (Y× X), 3.

8. If A = {1 , 2}, B = {3 , 4}, C = {1 , 3}. Find: 1. (A B) × (B C). 2. A × (B C).

9. If X = {1 , 2}, Y = {2 , 3}, Z = {1 , 3}. Find each of the following:

1. X × (Y Z). 2. (X Y) × (X Z). 3. (X – Z) × (X Y). 4. (Y – X) × Z.

10. If X = {1 , 4 , 7}, Y = {4 , 7 , 13}, Z = {1 , 7}. Find:

1. (X – Y) × Z. 2. (Z – X) × Y 3. (X Z) × Y 4. (X × Y).

11. If X = {1 , 2 , 3}, Y = {2 , 3 , 4}. Prove that: X × (X Y) = (X × X) (X × Y).

12. If n (X × Y) = 9, and n (Y) > 1. Find the element of the set X if (2 , 2), (3 , 5) X × X.

13. If n (X × Y) = 16, (2 , 3), (3 , 4), (4 , 5) Y × Y. Identify the element of the set Y.

14. If X × Y = {(K , 1) , (K , 2) , (K , 3) , (2 , 1) , (2 , 2), (2 , 3)} and X Y. find the value of K.

AYMAN AKL Maths teacher

ayman akl

عدد المساهمات : 1
تاريخ التسجيل : 09/02/2012

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

Unit 1. Algebra- Relations and functions Empty رد: Unit 1. Algebra- Relations and functions

مُساهمة من طرف ahmed badr الخميس 09 فبراير 2012, 11:07 pm

thanks my ayman . we have to get many shares from you . i think they will be so fruitful for the students and teachers at scool as well .

متشكر جدا على مساهمتك الجملية
ahmed badr
ahmed badr

عدد المساهمات : 270
تاريخ التسجيل : 16/10/2010

بطاقة الشخصية
الاسم: bright star

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة
» unit 3

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى