تهنئة من القلب
بحـث
رؤية المدرسة ورسالتها
الرؤيـــــــــــــــة **********
بناء جيل قادر على المنافسة من خلال المشاركة المجتمعية واستخدام التقنيات التكنولوجية المتاحة في ظل قيادة وحوكمة رشيدة تعمل في ضوء المعايير القومية لجودة التعليم.
----------------------------------------------------------------------------
****************************************************************************
الرســــــــــــــالة **********
ربط العلوم المختلفة بحاجات المجتمع وجعل العلم هو الوسيلة الفاعلة فى إصلاح البيئة والتقدم بالوطن بتـنمية روح الولاء والانتماء لدى المعلمين والعاملين وذلك من خلال تفعيل دور المشاركة المجتمعية والتـنمية المهنية المستدامة للمتعلمين والعاملين على أحدث نظم التكنولوجيا وتفعيل استراتيجيات التعلم النشط وفق معايير نواتج التعلم المستهدفة المواضيع الأخيرة
احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 583 عُضو.آخر عُضو مُسجل هو janamedhat فمرحباً به.
أعضاؤنا قدموا 4407 مساهمة في هذا المنتدى في 1771 موضوع
الساعة
فيس بوك
المدرسة التجريبية للغات
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
mab_eg | ||||
Dina Al-said | ||||
Abdel-rahman | ||||
MISRA MOHMED | ||||
AHMED ELSAYED | ||||
mohamed gamal rezk | ||||
ahmed badr | ||||
karim reda | ||||
Adham.7ussien | ||||
gadm |
Unit 1. Algebra- Relations and functions
2 مشترك
المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود :: التعليم العام :: التعليم الاعدادي :: الصف الثالث ع :: Math &
صفحة 1 من اصل 1
Unit 1. Algebra- Relations and functions
Unit 1
Relations and functions
Relations and functions
1 – 1): Cartesian product
Ø In each ordered pair (a , b), a is called the first projection, and b is called the second projection.
Ø Each pair is represented by one and only one point in the coordinate plane.
Ø (x , y) (a , b)
Ø (x , y) {a , b}
Ø If ( x , Y ) = (a , b), then x = a, y = b.
For example: if (x , y) = (3 , 5), then x = 3 and y = 5.
Ø X × φ = φ × X = φ, where φ is the empty set.
Example: if (x – 5 , 7) = (3 , y + 1). Find the value of x and y.
Solution:x – 5 = 3 x = 8, 7 = y + 1 y = 6.
Exercises: Find the value of a , b in each of the following cases.
1. (a , b) = (1 , 4).
2. (a , b) = (3 , 4).
3. ( , 3) = (9 , b -1).
4. (-a , b) = (-3 , 5).
5. (a – 1 , b) = (1 , 6).
6. (a + 1 , 3) = (1 , 3b – 1).
7. ( , b + 2) = (4 , 9).
8. (3 , b) = (5a – 1 , 4a).
9. (a – 2 , 3) = (5 , ).
10. (a – 2 , b + 1) = (2 , -3).
11. (6 , b – 3) = (2 – a , -1).
Cartesian product:
If X = {2 , 3}, Y = {4 , 5 , 7}, then the Cartesian product of the set X and Y which denoted by the symbol X × Y is the set of all ordered pairs in which the first projection is an element of X and the second projection is an element of Y. This Cartesian product is written as:
X × Y = {(2 , 4) , (2 , 5) , (2 , 7) , (3 , 4) , (3 , 5) , (3 , 7)}.
Notice that: Y × X = {4 , 5 , 7} × {2 , 3} = {(4 , 2) , (4 , 3) , (5 , 2) , (5 , 3) , (7 , 2) , (7 , 3)}.
There for X × Y Y × X when X Y.
Remarks:
If X and Y two are two finite and non empty sets then:
1. X × Y = {(a , b) : a X, b Y}.
2. n (X × Y) = n (Y × X ) = n (X) × n (Y), where n denoted the number of set elements.
3. If X is non empty set, then X × X = {(a , b) : a , b X} and written as and read as (X two).
4. If (s , l) X × Y, then s X and l Y.
Exercise:
1. If X = {a , b} and Y = {3 , 4 , 5}. Identify for which Cartesian product each of the following ordered belongs to.
1. (a , 4), 2. (b , 5), 3. (4 , b), 4. (5 , 5), 5. (a , b), 6. (4 , 3).
2. If n (X × X) = 9: find the elements of X such that (3 , 4), (-2 , 4) X × X.
3. If X = {1 , 3}, Y = {3 , 4 , 5} and Z = {3}. Find:
1. (X Y) × Z, 2. (Y × Z), 3. X × (Y – Z) 4. n {(X Z) × Y}.
The representation of the Cartesian product:
2nd: Cartesian diagram.
Solution : X × X = = {(5 , 5), (5 , 7), (7 , 5), (7 , 7)}.
I. answers the following questions:
1. If X = {2 , 5}, Y = {1 , 4 , 5}. Find:
Ø X × Y and represent it by arrows diagram and Cartesian diagram.
Ø And represent it by arrows diagram and Cartesian diagram.
Ø n (X × Y).
2. If X = {2 , 1 , 0}, Draw the arrows diagram and the Cartesian diagram to X × X.
3. if X = {1 , 3}, Y = {1 , 4} and Z = {2 , 5}. Identify the Cartesian product which the following ordered pairs belongs to it.
1. (3 , 5), 2. (5 , 5), 3. (3 , 4), 4. (3 , 3), 5. (4 , 5), 6. (2 , 3).
4. If X = {7 , 9}, Y = {1 , 3 , 8}. Identify the Cartesian product which the following ordered pairs belongs to it.
1. (7 , 7) 2. (7 , 3) 3. (3 , 9) 4. (8 , .
5. X = {3 , 4}, Y = {5 , 7 , 8}. Find:
1. X × Y and represent it par arrows diagram.
2. and represent by arrows diagram.
3. Y× X and represent it by Cartesian diagram.
6. If X × Y = {(1 , 1) , (1 , 4), (1 , 5)}. Find each of the following: 1. X and Y 2. n (Y× X), 3.
7. If X × Y = {(3 , 4) , (3 , 5), (3 , }. Find each of the following:
1. X and Y 2. n (Y× X), 3.
8. If A = {1 , 2}, B = {3 , 4}, C = {1 , 3}. Find: 1. (A B) × (B C). 2. A × (B C).
9. If X = {1 , 2}, Y = {2 , 3}, Z = {1 , 3}. Find each of the following:
1. X × (Y Z). 2. (X Y) × (X Z). 3. (X – Z) × (X Y). 4. (Y – X) × Z.
10. If X = {1 , 4 , 7}, Y = {4 , 7 , 13}, Z = {1 , 7}. Find:
1. (X – Y) × Z. 2. (Z – X) × Y 3. (X Z) × Y 4. (X × Y).
11. If X = {1 , 2 , 3}, Y = {2 , 3 , 4}. Prove that: X × (X Y) = (X × X) (X × Y).
12. If n (X × Y) = 9, and n (Y) > 1. Find the element of the set X if (2 , 2), (3 , 5) X × X.
13. If n (X × Y) = 16, (2 , 3), (3 , 4), (4 , 5) Y × Y. Identify the element of the set Y.
14. If X × Y = {(K , 1) , (K , 2) , (K , 3) , (2 , 1) , (2 , 2), (2 , 3)} and X Y. find the value of K.
AYMAN AKL Maths teacher
ayman akl- عدد المساهمات : 1
تاريخ التسجيل : 09/02/2012
رد: Unit 1. Algebra- Relations and functions
thanks my ayman . we have to get many shares from you . i think they will be so fruitful for the students and teachers at scool as well .
متشكر جدا على مساهمتك الجملية
متشكر جدا على مساهمتك الجملية
ahmed badr- عدد المساهمات : 270
تاريخ التسجيل : 16/10/2010
بطاقة الشخصية
الاسم: bright star
المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود :: التعليم العام :: التعليم الاعدادي :: الصف الثالث ع :: Math &
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الأربعاء 15 نوفمبر 2023, 12:28 am من طرف mab_eg
» نتائج المدرسة للمرحلة الابتدائية نهاية العام 2014
الثلاثاء 29 أبريل 2014, 1:00 pm من طرف mab_eg
» نتيجة نصف العام 2013/2014 للصفين الرابع والخامس الابتدائي
الأربعاء 08 يناير 2014, 1:50 pm من طرف mab_eg
» نتيجة نصف العام للصفين الثاني والثالث الابتدائي 2013/2014
الإثنين 06 يناير 2014, 11:06 pm من طرف mab_eg
» نتيجة الصفين الأول والثاني الاعدادي آخر العام 2013
الإثنين 13 مايو 2013, 8:45 pm من طرف mab_eg
» نتيجة الصفين الرابع والخامس الابتدائي آخر العام 2013 ..
الإثنين 13 مايو 2013, 7:35 pm من طرف mab_eg
» نتيجة الصفين الثاني والثالث الابتدائي آخر العام 2013
السبت 11 مايو 2013, 8:19 pm من طرف mab_eg
» احتفالية نهاية العام 2013 برياض الأطفال
الأربعاء 24 أبريل 2013, 2:13 pm من طرف mab_eg
» الأركان في رياض الأطفال
الخميس 21 مارس 2013, 10:08 pm من طرف ahmed badr