المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم ....
زائرنا الكريم يسرنا أن تنضم إلي أسرتنا لتستمتع بكل ما نقدمه من خدمات تعليمية وخاصة للتعليم العام ابتدائي واعدادي وثانوي ..والجامعي ايضا .. وكذلك الحوارات المفتوحة والجريئة ومنتدي الابداع للجميع والمنتدي الثقافي والديني العام لكل من لديه هواية او موهبة او موضوع للمناقشة في كل المجالات بالاضافة لعشاق الرياضة والفن والسياسة والاجتماع .... إلخ.
المشرف العام ..أ: محمود عبد البصير محمود
mab_eg

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم ....
زائرنا الكريم يسرنا أن تنضم إلي أسرتنا لتستمتع بكل ما نقدمه من خدمات تعليمية وخاصة للتعليم العام ابتدائي واعدادي وثانوي ..والجامعي ايضا .. وكذلك الحوارات المفتوحة والجريئة ومنتدي الابداع للجميع والمنتدي الثقافي والديني العام لكل من لديه هواية او موهبة او موضوع للمناقشة في كل المجالات بالاضافة لعشاق الرياضة والفن والسياسة والاجتماع .... إلخ.
المشرف العام ..أ: محمود عبد البصير محمود
mab_eg
المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
تهنئة من القلب
جميع العاملين بالمدرسة وأولياء الأمور يتقدمون بخالص التهاني لمدير المدرسة وللقائمين علي العمل بالمدرسة بمناسبة حصولهم  علي الجودة في التعليم
بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

رؤية المدرسة ورسالتها
الرؤيـــــــــــــــة ********** بناء جيل قادر على المنافسة من خلال المشاركة المجتمعية واستخدام التقنيات التكنولوجية المتاحة في ظل قيادة وحوكمة رشيدة تعمل في ضوء المعايير القومية لجودة التعليم. ---------------------------------------------------------------------------- **************************************************************************** الرســــــــــــــالة ********** ربط العلوم المختلفة بحاجات المجتمع وجعل العلم هو الوسيلة الفاعلة فى إصلاح البيئة والتقدم بالوطن بتـنمية روح الولاء والانتماء لدى المعلمين والعاملين وذلك من خلال تفعيل دور المشاركة المجتمعية والتـنمية المهنية المستدامة للمتعلمين والعاملين على أحدث نظم التكنولوجيا وتفعيل استراتيجيات التعلم النشط وفق معايير نواتج التعلم المستهدفة
المواضيع الأخيرة
» davd copper field from 1,2,3,4,5,7 to8
grammar for prep students Emptyالأربعاء 15 نوفمبر 2023, 12:28 am من طرف mab_eg

» نتائج المدرسة للمرحلة الابتدائية نهاية العام 2014
grammar for prep students Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 1:00 pm من طرف mab_eg

» نتيجة نصف العام 2013/2014 للصفين الرابع والخامس الابتدائي
grammar for prep students Emptyالأربعاء 08 يناير 2014, 1:50 pm من طرف mab_eg

» نتيجة نصف العام للصفين الثاني والثالث الابتدائي 2013/2014
grammar for prep students Emptyالإثنين 06 يناير 2014, 11:06 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الأول والثاني الاعدادي آخر العام 2013
grammar for prep students Emptyالإثنين 13 مايو 2013, 8:45 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الرابع والخامس الابتدائي آخر العام 2013 ..
grammar for prep students Emptyالإثنين 13 مايو 2013, 7:35 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الثاني والثالث الابتدائي آخر العام 2013
grammar for prep students Emptyالسبت 11 مايو 2013, 8:19 pm من طرف mab_eg

» احتفالية نهاية العام 2013 برياض الأطفال
grammar for prep students Emptyالأربعاء 24 أبريل 2013, 2:13 pm من طرف mab_eg

» الأركان في رياض الأطفال
grammar for prep students Emptyالخميس 21 مارس 2013, 10:08 pm من طرف ahmed badr

تصويت
احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 583 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو janamedhat فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 4407 مساهمة في هذا المنتدى في 1771 موضوع
الساعة
فيس بوك
المدرسة التجريبية للغات

المدرسة التجريبية للغات


grammar for prep students

اذهب الى الأسفل

grammar for prep students Empty grammar for prep students

مُساهمة من طرف ahmed badr الخميس 30 ديسمبر 2010, 8:07 pm

Grammar If :- Conditional

أسلوب الشرط يتكون من1-أداة الشرط [if-unless-without-in case of-but for….]

2-فعل الشرط و يلي أداة الشرط 3-جواب الشرط [يمكن أن يكون في بداية الجملة أو بعد فعل الشرط ]

لاحظ:-1- أسلوب الشرط غالباً يكون عكس الجملة الأساسية من حيت الإثبات و النفي بمعنى إذا كانت الجملة مثبتة تكون مع [if] نفى و العكس صحيح ما لم توجد كلمة توحي بأن الجملة غير حقيقية مثل [probable-maybe-possible]

2-إذا كانت الجملة بها[as-since-because] يكون فعل الشرط هو التالي لهم وجواب الشرط هو الأول

سبب (فعل الشرط)[Because/as/since ] === (جواب الشرط) نتيجة

3-إذا كان بالجملة[so, that's why ,therefore, thus] يكون فعل الشرط هو الأول أي تلك الروابط تربط جملتين الأولى سبب و الثانية نتيجة فيكون فعل الشرط هو السبب و النتيجة هي جواب الشرط

نتيجة (جواب الشرط)=[so/ thus/that's why/therefore]= سبب(فعل الشرط)


1-Zero conditional [If +مضارع بسيط….,مضارع بسيط]

الحالة الصفرية:-تعبر عن حقيقة و يكون جواب الشرط و فعل الشرط مضارع بسيط.

=If you boil water, it turns into steam.


2-Imperative [If +فاعل+مضارع بسيط…, don't+مصدر /مصدر أمر /نهي=)]

= You will meet Mona ,if so, don't tell her the news.[If]

-If you meet Mona , don't tell her the news.

3-First conditional:-[If +فاعل +مضارع بسيط…,فاعل+ will/can/won't +مصدر]

= الحالة الأولي تعبر عن حدث محتمل حدوثة ويكون فعل الشرط مضارع بسيط و جواب الشرط مستقبل بسيط.

=Perhaps he will arrive tomorrow ,If so, I'll meet him.[If]

-If he arrives tomorrow, I'll meet him.


4-Second conditional:-[If+ فاعل+ماضي بسيط(تصريف ثاني)…,فاعل+would[not]+مصدر

=الحالة الثانية تعبر عن حدث غير محتمل حدوثة @ إذا كانت الجملة الأساسية منفية تكون مع [IF]

= IF+فاعل+had/were/تصريف ثاني…., فاعل+ would +مصدر

لاحظ إننا نستخدم الحالة الثانية إذا كانت الجملة الأساسية بها مضارع ونستخدم [were]مع جميع الضمائر إذا كان بالجملة[am,is,are +not] ونستخدم [had]عند وجود[don't/doesn't +have] ونستخدم التصريف الثاني من المصدر إذا كان بالجملة[مصدرdon't/doesn't] +]

1-Samah isn't a doctor. She can't help you. [If]

-If Samah were a doctor , she would help you.

2-Maha can't buy a car because she doesn't have enough money. [If]

-If Maha had enough money, she would buy a car.

===== إذا كانت الجملة الأساسية مثبتة تكون ....===========================

=If+فاعل+weren't…./didn't [have/مصدر].., فاعل+wouldn't +مصدر

نستخدم [weren't]مع جميع الضمائر إذا كان بالجملة[am,is,are] ونستخدم [didn't have]عند وجود[has/have] ونستخدم [مصدر+didn't] إذا كان الفعل مصدر أو مصدر مضاف لة [s/es].

= He is clever enough to solve the problem.[If]

-If he weren't clever ,he wouldn't solve the problem.



Grammar If :- Conditional



ت :الحالة الثانية لاحظ:يمكن حذف [If]و استخدام [were] بدلاً منها بنفس المعني مع ملاحظة إذا كانت [were] أساسية يعنى أن يكون بالجملة[am /is/are] يكون كما يلي:-

@=Were +فاعل……….., فاعل+would [not] +مصدر

=He isn't a teacher , so he can't help you.[Were]

-Were he a teacher, he would help you.

= أما إذا كانت [were] غير أساسية يعنى ألا يكون بالجملة[am /is/are] يكون كما يلي

@=Were +فاعل +to+مصدر……….., فاعل+would [not] +مصدر

= He doesn't have a lot of money , so he can't travel abroad. [Were]

-Were he to have a lot of money , he would travel abroad.


5-Third conditional :-[If +فاعل +had [not]+pp…,فاعل +would [not] +have +pp.]

الحالة الثالثة تعبر عن حدث مستحيل حدوثة لان عكسة قد حدث فى الماضي و نستخدم الحالة الثالثة إذا كانت الجملة الأساسية ماضي.

@= If +فاعل +had +not +pp…,فاعل +would +not +have+ pp [مثبتة إذا كانت الجملة]

@=If +فاعل +had +pp…,فاعل +would +have +pp [منفية إذا كانت الجملة]

=The bus didn't stop as you didn't put your hand up.[If]

-If you had put your hand up , the bus would have stopped.

=He lost the match because he didn't exercise more.[If]

-If he had exercised more , he wouldn't lost the match.

=كما يمكن حذف [If]و نستخدم فى هذة الحالة [Had(not)] بدلا منها.

@=Had [not]+فاعل+pp………., فاعل +would [not] +have +pp

= Had he exercised more, he wouldn't lost the race.


If +فاعل +فعل منفي [not].., جواب الشرط = Unless +فاعل +فعل مثبت..,…جواب الشرط

=But for/Without +V+ ing/noun……., جواب الشرط

# His father helped him, so he got high marks.[If/Unless/Without]

-If his father hadn't helped him ,he wouldn't have got high marks.

-Unless his father had helped him ,he wouldn't have got high marks.

-Without his father's help , he wouldn't have got high marks.


@1-Without/But for +V+ ing/noun…, فاعل +would [not]+مصدر [لاحظ]

= If it weren't for +V+ ing/noun…, فاعل +would [not]+مصدر

@2- Without/But for +V+ ing/noun…, فاعل +would [not]+have +pp

= If it hadn't been for +V+ ing/noun…, فاعل +would [not]+have +pp

$-Without hard work ,he wouldn't pass the exam. [If it]

-If it weren't for hard work , he wouldn't pass the exam.

& Without hard work ,he wouldn't have passed the exam. [If it]

- If it hadn't been for hard work , he wouldn't have passed the exam.


يمكن استخدام [In case of]بدلاً من [If] في الإثبات و يأتي بعدها [noun /or/V+ ing]

&If you are strong, you will defeat your enemy.

-In case of your strength /being strong , you will defeat your enemy


& Whether….or تحول إلي with or without [to introduce alternative conditions]

= Whether you help me or not , I will complete it.

=With or without your help , I will complete it.





Conjunctions / Time الزمن Grammar



[since-when-while-till-until-no sooner….than-after-before-as soon as….]

1-When..فاعل +مضارع بسيط..,مضارع بسيط *When the sun sets, farmers go home.

2-When+فاعل+ماضى بسيط..,ماضى مستمر *When Ali came, I was reading a story.

3-تستخدم مع الماضى البسيط للتعبير عن عادة في الماضى كما يلي:

=فاعل عاقل +تصريف ثاني…..when.+فاعل +تصريف ثاني…

=فاعل عاقل +used to +مصدر…. when.+فاعل +تصريف ثاني

=فاعل + was in the habit of +V+ing. =It was +ضمير ملكية+ habit to +مصدر

  • He played football when he was young. [used to/ the habit of]


-He used to play football when……// He was in the habit of playing football..

4-فاعل+last +تصريف ثاني ….when .+فاعل +تصريف ثاني =

-The last time فاعل +تصريف ثاني…. when.+فاعل +تصريف ثاني

و هنا [when] تساوي[since]مع تحويل زمن الجملة الاولي إلي مضارع تام منفي كما يلي

=فاعل +has/have+ not +PP….since +فاعل +تصريف ثاني…

@ The last time I met him when we were in Alex.[since]

=I haven't met him since we were in Alex.

5-فاعل +had+ hardly /scarcely +PP….. when.+فاعل +تصريف ثاني [or]

-Hardly /Scarcely + had +فاعل +PP…. when.+فاعل +تصريف ثاني [لم يكد...حتي]

&-He had hardly traveled to Alex when he was asked to return.

6-فاعل +will +مصدر +رابط زمني [when/as soon as/after/before..]+فاعل +مضارع بسيط أو تام

= I'll go home when Mona comes. /I'll go home as soon as Mona comes.

=I'll start working after I eat ./ =I'll start working after I have eaten.

======= After===إذا كانت الجمل ماضى ============================

1-After +فاعل +had +PP …., فاعل +تصريف ثاني…

=After +V+ing +….., فاعل +تصريف ثاني… =Having +PP…., فاعل +تصريف ثاني

@-He finished his work. Then he went home.[After/Having..]

-After he had finished his work, he went home =After finishing his…أكمل الجملة

-Having finished his work, he went home.

2-After+فاعل +مضارع بسيط…,فاعل +مضارع بسيط [للتعبير عن حقيقة]

= After he finishes his work, he goes home.

========== Before = By the time ==== إذا كانت الجمل ماضى ==========

& Before=By the time + فاعل +تصريف ثاني ….., فاعل +had +PP..

=Before =By the time he went home , he had finished his work.

========As soon as + فاعل .........تصريف ثاني+ فاعل +تصريف ثاني =====بمجرد أن

=As soon as we got out of the car, it moved forward.

2- As soon as + فاعل+had + PP……, فاعل +تصريف ثاني

-As soon as he had arrived , she left the place.

==== فاعل +had+ no sooner +PP….. than+فاعل +تصريف ثاني [لم يكد ...حتى] ===

2- No sooner + had +فاعل +PP…. than.+فاعل +تصريف ثاني [و عند البدأ بها ]

=He had no sooner seen the thief than he cried.=No sooner had he seen…..

Grammar F :Conjunctions /Time



# While= As +فاعل + was/were +V +ing……., فاعل +تصريف ثاني

-While= As +فاعل + was/were +V +ing……., فاعل + was/were +V+ing

-While= As +V+ ing /noun……., فاعل +تصريف ثاني

= During +V+ ing /noun…….,فاعل +تصريف ثاني

#While he was playing football, his brother was reading his favourite story.

# He fell down while he was playing football.=He fell down during playing…

====1-فاعل +will/won't +مصدر ….till/until +فاعل +مضارع بسيط أو تام ==== حتى=

# I'll wait for her until she comes. # I won't leave until they arrive/have arrived.

2-فاعل +didn't+مصدر [ماضي بسيط]….till/until +فاعل +had +PP [ماضي تام]

أي عند استخدام [till/until] بدلاً من الروابط الزمنية يجب أن بنفي الفعل الأساسي في الجملة.

-He didn't go shopping until he had finished his work.[after/before]

========================================since منذ ====

@ + فاعل has/have+pp[been+V+ing]….since +فاعل +تصريف ثاني [بداية مدة زمنية]

= I was born in Menasha and still live in it.[since]

-I have been living in Menasha since I was born.[my childhood]

@ It's +فترة من الوقت/مدة زمنية محددة + since + فاعل +تصريف ثاني [لاحظ ما يلي ]

=فاعل +has/have+not+ PP……for +المدة الزمنية المحددة

= فاعل+last +تصريف ثاني …. مدة زمنية محددة +ago

=The last time فاعل +تصريف ثاني….…. مدة زمنية محددة +ago

=I last phoned him two weeks ago . =It's two weeks since I phoned him.

-It's years since I saw him.[for] == I haven't seen him for years.

@I last spoke to him a week ago.[for] [عند استخدامها نجعل الزمن مضارع تام منفي]

@فاعل + has/have +not +PP…for +مدة زمنية محددة /I haven't spoken to him for a week.

-لاحظ أذا كانت بالجملة[for] قبلها مضارع تام مستمرو يليها مدة محددة عند استخدام [ago] فلابد من استخدام [ began /started to+inf] أو[began/started +V +ing]

@فاعل + has/have +been+v +ing …for +مدة زمنية محدد [ago]

=فاعل +began/started +[ to+مصدر]or [v+ing]…….مدة زمنية محددة + ago.

-I have been reading this story for a week.[ago]

-I began to read this story a week ago.

=============================================لاحظ ======

# When تحول إلي in/on/at +V+ ing /noun & as soon as / no sooner….than /hardly [ scarcely]….when immediately on [after /at] +V +ing/noun

#At sunset, farmers go home./ I was reading a story on his entrance.

#Immediately on getting out of the car, it moved forward.

أما هذة الروابط تظل كما هي و يأتي بعدها أيضاً [V + ing/noun] وهم[since/till/before/after]

=She cleaned up the house before the arrival of the guests.

=He hasn't visited me since his return to Cairo.

=She told me her name after asking her twice.

Grammar Conjunctions : Contrast

هذه الروابط تربط جمل متناقضة[although/however/whatever/as/in spite of/despite/]

1-Although [though] فاعل+فعل..,جملة ثانية Although he is rich, he is unhappy.

2-However +صفة + فاعل+فعل..,جملة ثانية However rich he is, he is unhappy.

3- However +ظرف + فاعل+فعل..,جملة ثانية However slowly he walks, he arrives in time.

4- جملة أولي ..,However, جملة ثاني He walks slowly. However, he arrives in time

5-Whatever +اسم+ فاعل+فعل..,جملة ثانية Whatever money he has, he is unhappy.

6- Whatever +ضمير/فاعل+فعل..,جملة ثانية Whatever you write, the teacher will correct it.

7-صفة +as + فاعل+فعل..,جملة ثانية = Beautiful as she was, he didn't marry her.

8- جملة أولي ..even if [though] جملة ثانية

=I like that dress even if[though] it is too expensive.

9-[In spite of / despite /regardless of/ for all/ with all +V+ing /noun]

-In spite of her beauty , he didn't marry her.

-With all his weakness , he fights fiercely./ For all his money, he is unhappy.

I like that dress despite/in spite of being too expensive.

============ Conjunctions : Cause السبب =================

الروابط التالية تستخدم لربط جملتين الجملة الثانية سبب للجملة الأولي.

= جملة اولي [نتيجة] +as /since/because +فاعل +فعل ….[سبب] (لأن)

= جملة اولي [نتيجة] +because of/ on account of/owing to/due to +V+ing/noun .[سبب] (بسبب)

= He cancelled the meeting because the weather was bad.[owing to]

--He cancelled the meeting because of /owing to the bad weather .

=As he was careless, he failed. [due to] / He failed due to being careless.

============ Conjunctions : purpose الغرض ===========

1-فاعل +فعل مضارع ...that /so that/in order that /in the hope that+فاعل+can/may+مصدر

2- فاعل +فعل ماضى ...that /so that/in order that /in the hope that+فاعل+could/might+مصدر

3-- فاعل + فعل ماضي أو مضارع ...in order to/to/so as to +مصدر [لكي]

4- فاعل + فعل ماضي أو مضارع ...in the hope of +V+ing /noun [لكي]

5- فاعل +فعل ماضي أو مضارع ...lest [ خشية أن]+فاعل+should+مصدر

6- فاعل +فعل ماضي أو مضارع ...for fear of [ خشية أن]+V +ing /noun

------------------ Examples -------------------------------------------------------------

-He needs fiftypounds so that he can/ may buy a new suit.

-I moved to the front row in order that I could/might hear him.

- He needs fiftypounds to/ so as to /in order to buy a new suit.

-The thief hid for fear that the policeman should/might see him.

-He worked hard lest he should fail.

- I moved to the front row in order to/to/so as to hear him.

-He worked hard in the hope of getting the prize.

- The thief hid for fear of being seen by the policeman.

- He worked hard for fear of failure.

Grammar Conjunctions: Result النتيجة



1-فاعل +فعل …so +صفة أو ظرف + that +فاعل +فعل مثبت ….جملة كاملة [جداً لدرجة أن]

2- فاعل +فعل such+اسم [a/an+اسم+صفة]+ that +فاعل +فعل مثبت / جملة كاملة [جداً لدرجة أن]

= فاعل +فعل +صفة/ ظرف + enough to +مصدر…….

-The noise was so loud that I couldn't hear him. /-He ran so quickly that he caught the thief. / –He is such a coward that he ran away. /-He is such a busy man that he can't meet his friends. // He ran quickly enough to catch the thief.

لاحظ:- عند البدء ب[so] يأتي بعدها الصفة مباشرة أو الظرف ثم الفعل المساعد ثم الفاعل أما إذا بدأت الجملة ب[such] يأتي بعدها مباشرة الاسم أو شبة الجملة الاسمية[اسم+صفةa/an+] ثم الفعل المساعد ثم الفاعل. =So loud was the noise that I couldn't hear him

=Such a busy man is he that he can't meet his friends.

---------------------------------------------------------------

1-فاعل +فعل …so +صفة أو ظرف + that +فاعل +فعل منفى….جملة كاملة [جداً لدرجة ألا]

2- فاعل +فعل such+اسم [a/an+اسم+صفة]+ that +فاعل +فعل منفي / جملة كاملة [جداً لدرجة ألا]

= فاعل +فعل +too+صفة/ ظرف + to +مصدر…….

-The noise was too loud for me to hear him./ He is too busy to meet his friends.

= إذا إختلف الفاعل بعد [that] عن الفاعل الأول نستخدم [for +ضمير المفعول أو الاسم] قبل [to]

= إذا كان الفاعل بعد[that]..[nobody/ no one] نستخدم عند التحويل [for anyone/anybody]

=The question is so difficult that no one can answer it. [too….to]

- The question is too difficult for anyone to answer it.

= في حالة استخدام [It is] قبل [so/such] نلاحظ

@-It is +such+ a /an+صفة +اسم +that…./ @ It is +so+صفة +a/an+اسم +that….

= The question is so easy that he can answer it. [It is..]

-It is such an easy question that……../ It is so easy a question that…..[اكمل]

= عند تحويل [to + صفة+too] إلي [ + enough to صفة] ينفي الفعل الأول و نستخدم عكس الصفة في المعني

=He is too weak to work. He isn't strong enough to work.

=عند وجود such في أول الجملة +V to be+اسم فقط +that يمكن استخدام such that متصلة كما يلي:- نبدأ بالاسم ثم V to be ثم such that المتصلة .

=Such was his honesty that everyone respected him.

- His honesty was such that everyone respected him.

= عند استخدام اسم بعد such هذا يلزم تحويل V to be إلي V to have.[be so..that=have such…that]

=He is so strong that he can defeat his rival.=He has such strength that he…

= such.+اسم .. = too much +اسم

= He made such a noise that I couldn't study my lessons.

-He made too much noise for me to study my lessons.

=========================================لاحظ ما يلي ====

=Besides/in addition to/as well as+V +ing/noun…,فاعل +فعل…….

=Yesterday I did my homework and prepared a new lesson.

=Yesterday, [besides/as well as]doing my homework, I prepared a new lesson.



Grammar Adjective clauses



الجملة الو صفية تقوم بعمل الصفة أي أنها تصف اسم أو ضمير[who[m]/which/that/where…]

* لكي نربط جملتين بإحدى الأسماء الموصولة تتبع ما يلي :

1-نحدد المشترك في الجملتين و نحذف المشترك الثاني و نضع بدلاً منة الاسم الموصول المناسب.





2-جملة الاسم الموصول تأتي بعد المشترك الأول في الجملة الأولي مباشراً

= Who / that ================= الذي /التي/اللائي ================

*تستخدم لوصف أو تعريف الأشخاص A teacher is a person who teaches students.

*تحل محل فاعل أو مفعول عاقل مكرر في الجملة الثانية

=The pupil succeeded. I helped him The pupil who[m]I helped succeeded.

-Ali is a good boy. I meet him daily. Ali who I meet daily is a good boy.

======== which / that ======== الذي /التي/اللائي ==================

*تستخدم لوصف أو تعريف الأشياء A candle is something that/which gives us light.

*تحل محل فاعل أو مفعول غير عاقل مكرر في الجملة الثانية





-The dog bit the child .I saw it last night . The dog which I saw last nigh bit the child.





========whose [his /her/their]==تحل محل ضمير ملكية مكرر في الحملة الثانية=

=I married the lady .Her father is a good man.





= I married the lady whose father is a good man.

====== where place ============= حيث =====================

* تستخدم لوصف أو تعريف المكان و تحل محل ظرف المكان المكرر في الحملة الثانية[here/there]

=A hospital is a place where sick people go.

=This is the place. We had a picnic here yesterday.

=This is the place where We had a picnic yesterday.

= This is the place in which We had a picnic yesterday.

لاحظ في حالة وجود[حرف جر + ظرف مكان]يتم حذفهم و نستخدم [where]بدلا منهم أو نستخدم [which] مع بقاء حرف الجر.[where = in which = ظرف مكان+حرف الجر]





================ when time عندما ===================

* تستخدم لوصف أو تعريف الزمان و تحل محل ظرف الزمان المكرر في الحملة الثانية.

- April is a special month when I was born.

لاحظ في حالة وجود[حرف جر + ظرف زمان]يتم حذفهم و نستخدم [when]بدلا منهم أو نستخدم [which] مع بقاء حرف الجر.[where = in which = ظرف زمان+حرف الجر]

= April is a special month in which I was born .

================================= ملاحظات ===============

1-يمكن أن نستخدم [that] بدلا من [who(m)/which]و لكن يجب ملاحظة أنة إذا سبقها حرف جر فلا يجوز استخدام [that] و لكن نستخدم ضمير الوصل المناسب.The man to whom you speak is coming to tea.

2-يجب استخدام [that] و ليس [who/which] بعد هذة الكلمات [any/only/It is/ superlatives]

=He is the only Egyptian that has got a medal. /He is the greatest scientist that ever lived./

It is the teacher that decides what to read./Any paper that you read will give the same story.
3-بعد كلمة [all] نستخدم [that] و ليست [what] = This is all that I need. 4- من الخطأ ذكر الضمير الذي حل محله اسم موصول
ahmed badr
ahmed badr

عدد المساهمات : 270
تاريخ التسجيل : 16/10/2010

بطاقة الشخصية
الاسم: bright star

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى