المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم ....
زائرنا الكريم يسرنا أن تنضم إلي أسرتنا لتستمتع بكل ما نقدمه من خدمات تعليمية وخاصة للتعليم العام ابتدائي واعدادي وثانوي ..والجامعي ايضا .. وكذلك الحوارات المفتوحة والجريئة ومنتدي الابداع للجميع والمنتدي الثقافي والديني العام لكل من لديه هواية او موهبة او موضوع للمناقشة في كل المجالات بالاضافة لعشاق الرياضة والفن والسياسة والاجتماع .... إلخ.
المشرف العام ..أ: محمود عبد البصير محمود
mab_eg

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم ....
زائرنا الكريم يسرنا أن تنضم إلي أسرتنا لتستمتع بكل ما نقدمه من خدمات تعليمية وخاصة للتعليم العام ابتدائي واعدادي وثانوي ..والجامعي ايضا .. وكذلك الحوارات المفتوحة والجريئة ومنتدي الابداع للجميع والمنتدي الثقافي والديني العام لكل من لديه هواية او موهبة او موضوع للمناقشة في كل المجالات بالاضافة لعشاق الرياضة والفن والسياسة والاجتماع .... إلخ.
المشرف العام ..أ: محمود عبد البصير محمود
mab_eg
المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
تهنئة من القلب
جميع العاملين بالمدرسة وأولياء الأمور يتقدمون بخالص التهاني لمدير المدرسة وللقائمين علي العمل بالمدرسة بمناسبة حصولهم  علي الجودة في التعليم
بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

رؤية المدرسة ورسالتها
الرؤيـــــــــــــــة ********** بناء جيل قادر على المنافسة من خلال المشاركة المجتمعية واستخدام التقنيات التكنولوجية المتاحة في ظل قيادة وحوكمة رشيدة تعمل في ضوء المعايير القومية لجودة التعليم. ---------------------------------------------------------------------------- **************************************************************************** الرســــــــــــــالة ********** ربط العلوم المختلفة بحاجات المجتمع وجعل العلم هو الوسيلة الفاعلة فى إصلاح البيئة والتقدم بالوطن بتـنمية روح الولاء والانتماء لدى المعلمين والعاملين وذلك من خلال تفعيل دور المشاركة المجتمعية والتـنمية المهنية المستدامة للمتعلمين والعاملين على أحدث نظم التكنولوجيا وتفعيل استراتيجيات التعلم النشط وفق معايير نواتج التعلم المستهدفة
المواضيع الأخيرة
» davd copper field from 1,2,3,4,5,7 to8
trends in perodic table Emptyالأربعاء 15 نوفمبر 2023, 12:28 am من طرف mab_eg

» نتائج المدرسة للمرحلة الابتدائية نهاية العام 2014
trends in perodic table Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 1:00 pm من طرف mab_eg

» نتيجة نصف العام 2013/2014 للصفين الرابع والخامس الابتدائي
trends in perodic table Emptyالأربعاء 08 يناير 2014, 1:50 pm من طرف mab_eg

» نتيجة نصف العام للصفين الثاني والثالث الابتدائي 2013/2014
trends in perodic table Emptyالإثنين 06 يناير 2014, 11:06 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الأول والثاني الاعدادي آخر العام 2013
trends in perodic table Emptyالإثنين 13 مايو 2013, 8:45 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الرابع والخامس الابتدائي آخر العام 2013 ..
trends in perodic table Emptyالإثنين 13 مايو 2013, 7:35 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الثاني والثالث الابتدائي آخر العام 2013
trends in perodic table Emptyالسبت 11 مايو 2013, 8:19 pm من طرف mab_eg

» احتفالية نهاية العام 2013 برياض الأطفال
trends in perodic table Emptyالأربعاء 24 أبريل 2013, 2:13 pm من طرف mab_eg

» الأركان في رياض الأطفال
trends in perodic table Emptyالخميس 21 مارس 2013, 10:08 pm من طرف ahmed badr

تصويت
احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 583 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو janamedhat فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 4407 مساهمة في هذا المنتدى في 1771 موضوع
الساعة
فيس بوك
المدرسة التجريبية للغات

المدرسة التجريبية للغات


trends in perodic table

2 مشترك

اذهب الى الأسفل

trends in perodic table Empty trends in perodic table

مُساهمة من طرف MISRA MOHMED الجمعة 24 ديسمبر 2010, 7:38 am

­It's handy to know about what group a particular element resides in and what its atomic structure is like, but that's not all the periodic table has to tell you. If you're looking at it, you're casually taking in work that scientists have spent lifetimes struggling with. And if you look at the table as a whole, some big trends start to emerge that tell us how one element will react with another.

Before we can see these trends, a quick chemistry recap might be good. First, metals react with nonmetals to form ionic compounds. The nonmetal atom takes one or more valence electrons from the metal atom. When an atom gains or loses a valence electron, it forms an ion. An ion with more protons than electrons is positively charged and called a cation (comes from the metal). An ion with more electrons than protons is negatively charged and is called an anion (comes from the nonmetal). In the end, both ions have a full outer energy level. Second, nonmetals tend to share electrons so that both atoms have full outer energy levels; they form covalent compounds. But how do you know which element will react with which to produce an ionic or a covalent compound? That depends on a few factors:

Ionization energy: the amount of energy it takes to strip away the first valence electron
Electronegativity: a measure of how tightly an atom holds onto its valence electrons
Nuclear charge: the attractive force between the positive protons in the nucleus and the negative electrons in the energy levels. The more protons, the greater the nuclear charge.
Shielding: inner electrons tend to shield the outer electrons from the attractive force of the nucleus. The more energy levels between the valence electrons and the nucleus, the more shielding.
Let's see how these factors can help predict what type of chemical reactions any two elements will make.

If you look at the periodic table, ionization energy tends to decrease as you move down a column and increase as you move across a period from left to right. When you compare elements in groups 1 and 2 (on the left) with those in 16 and 17 (on the right), you'll find that the elements in the first groups have lower ionization energies, won't hold on to their valence electrons as tightly and will tend to form cations. So, elements in groups 1 and 2 will tend to form ionic compounds.

Like ionization energy, electronegativity decreases as you go down a column and increases as you go across a period from left to right. So, fluorine is more likely to take electrons from another element than lithium. The difference in electronegativity between two elements will determine whether they exchange electrons (ionic compounds) or share electrons (covalent compounds). You can use trends in ionization energy and electronegativity to predict whether two elements will form ionic or covalent compounds.

Lastly, the nuclear charge increases as you go across and down the table, while the shielding stays constant across the periods, but increases as you go down the columns. These tendencies tell you about atom size. Atoms and ions get bigger as you go down the columns because the shielding effect outweighs the effects of the nuclear charge, so the attraction between the nucleus and electrons is weaker and the atom expands in size. In contrast, atoms get smaller as you go across the periods because the nuclear charge effect outweighs the shielding effect, so the attraction between the nucleus and the electron is greater and the atom shrinks in size.

It's hard to believe that one measly sheet of paper can contain that much information
MISRA MOHMED
MISRA MOHMED

عدد المساهمات : 335
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 16/06/2010

بطاقة الشخصية
الاسم: ميسرة محمد إبراهيم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

trends in perodic table Empty رد: trends in perodic table

مُساهمة من طرف Dina Al-said الجمعة 24 ديسمبر 2010, 8:28 am

THanx Maisara
And this is apicture of the table Smile
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
Dina Al-said
Dina Al-said

عدد المساهمات : 688
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 21/08/2010

بطاقة الشخصية
الاسم: Dina Al-said

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى