المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم ....
زائرنا الكريم يسرنا أن تنضم إلي أسرتنا لتستمتع بكل ما نقدمه من خدمات تعليمية وخاصة للتعليم العام ابتدائي واعدادي وثانوي ..والجامعي ايضا .. وكذلك الحوارات المفتوحة والجريئة ومنتدي الابداع للجميع والمنتدي الثقافي والديني العام لكل من لديه هواية او موهبة او موضوع للمناقشة في كل المجالات بالاضافة لعشاق الرياضة والفن والسياسة والاجتماع .... إلخ.
المشرف العام ..أ: محمود عبد البصير محمود
mab_eg

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم ....
زائرنا الكريم يسرنا أن تنضم إلي أسرتنا لتستمتع بكل ما نقدمه من خدمات تعليمية وخاصة للتعليم العام ابتدائي واعدادي وثانوي ..والجامعي ايضا .. وكذلك الحوارات المفتوحة والجريئة ومنتدي الابداع للجميع والمنتدي الثقافي والديني العام لكل من لديه هواية او موهبة او موضوع للمناقشة في كل المجالات بالاضافة لعشاق الرياضة والفن والسياسة والاجتماع .... إلخ.
المشرف العام ..أ: محمود عبد البصير محمود
mab_eg
المدرسة الرسمية للغات بطوخ طنبشا - تحت إشراف أ/ محمود عبد البصير محمود
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
تهنئة من القلب
جميع العاملين بالمدرسة وأولياء الأمور يتقدمون بخالص التهاني لمدير المدرسة وللقائمين علي العمل بالمدرسة بمناسبة حصولهم  علي الجودة في التعليم
بحـث
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

رؤية المدرسة ورسالتها
الرؤيـــــــــــــــة ********** بناء جيل قادر على المنافسة من خلال المشاركة المجتمعية واستخدام التقنيات التكنولوجية المتاحة في ظل قيادة وحوكمة رشيدة تعمل في ضوء المعايير القومية لجودة التعليم. ---------------------------------------------------------------------------- **************************************************************************** الرســــــــــــــالة ********** ربط العلوم المختلفة بحاجات المجتمع وجعل العلم هو الوسيلة الفاعلة فى إصلاح البيئة والتقدم بالوطن بتـنمية روح الولاء والانتماء لدى المعلمين والعاملين وذلك من خلال تفعيل دور المشاركة المجتمعية والتـنمية المهنية المستدامة للمتعلمين والعاملين على أحدث نظم التكنولوجيا وتفعيل استراتيجيات التعلم النشط وفق معايير نواتج التعلم المستهدفة
المواضيع الأخيرة
» davd copper field from 1,2,3,4,5,7 to8
modern periodic table Emptyالأربعاء 15 نوفمبر 2023, 12:28 am من طرف mab_eg

» نتائج المدرسة للمرحلة الابتدائية نهاية العام 2014
modern periodic table Emptyالثلاثاء 29 أبريل 2014, 1:00 pm من طرف mab_eg

» نتيجة نصف العام 2013/2014 للصفين الرابع والخامس الابتدائي
modern periodic table Emptyالأربعاء 08 يناير 2014, 1:50 pm من طرف mab_eg

» نتيجة نصف العام للصفين الثاني والثالث الابتدائي 2013/2014
modern periodic table Emptyالإثنين 06 يناير 2014, 11:06 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الأول والثاني الاعدادي آخر العام 2013
modern periodic table Emptyالإثنين 13 مايو 2013, 8:45 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الرابع والخامس الابتدائي آخر العام 2013 ..
modern periodic table Emptyالإثنين 13 مايو 2013, 7:35 pm من طرف mab_eg

» نتيجة الصفين الثاني والثالث الابتدائي آخر العام 2013
modern periodic table Emptyالسبت 11 مايو 2013, 8:19 pm من طرف mab_eg

» احتفالية نهاية العام 2013 برياض الأطفال
modern periodic table Emptyالأربعاء 24 أبريل 2013, 2:13 pm من طرف mab_eg

» الأركان في رياض الأطفال
modern periodic table Emptyالخميس 21 مارس 2013, 10:08 pm من طرف ahmed badr

تصويت
احصائيات
هذا المنتدى يتوفر على 583 عُضو.
آخر عُضو مُسجل هو janamedhat فمرحباً به.

أعضاؤنا قدموا 4407 مساهمة في هذا المنتدى في 1771 موضوع
الساعة
فيس بوك
المدرسة التجريبية للغات

المدرسة التجريبية للغات


modern periodic table

4 مشترك

اذهب الى الأسفل

modern periodic table Empty modern periodic table

مُساهمة من طرف oOoOSAMARoOoO الخميس 16 ديسمبر 2010, 6:11 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
In 1869, the Russian chemist Dmitri Mendeleev first proposed that the chemical elements exhibited a "periodicity of properties." Mendeleev had tried to organize the chemical elements according to their atomic weights, assuming that the properties of the elements would gradually change as atomic weight increased. What he found, however, was that the chemical and physical properties of the elements increased gradually and then suddenly changed at distinct steps, or periods. To account for these repeating trends, Mendeleev grouped the elements in a table that had both rows and columns.

The modern periodic table of elements is based on Mendeleev's observations; however, instead of being organized by atomic weight, the modern table is arranged by atomic number (z). As one moves from left to right in a row of the periodic table, the properties of the elements gradually change. At the end of each row, a drastic shift occurs in chemical properties. The next element in order of atomic number is more similar (chemically speaking) to the first element in the row above it; thus a new row begins on the table.

For example, oxygen (O), fluorine (F), and neon (Ne) (z = 8, 9 and 10, respectively) all are stable nonmetals that are gases at room temperature. Sodium (Na, z = 11), however, is a silver metal that is solid at room temperature, much like the element lithium (z = 3). Thus sodium begins a new row in the periodic table and is placed directly beneath lithium, highlighting their chemical similarities.

Rows in the periodic table are called periods. As one moves from left to right in a given period, the chemical properties of the elements slowly change. Columns in the periodic table are called groups. Elements in a given group in the periodic table share many similar chemical and physical properties. The link below will open a copy of the periodic table of elements in a new window.

The Periodic Table of Elements
Electron Configuration and the Table
The "periodic" nature of chemical properties that Mendeleev had discovered is related to the electron configuration of the atoms of the elements. In other words, the way in which an atom's electrons are arranged around its nucleus affects the properties of the atom.

Bohr's theory of the atom tells us that electrons are not located randomly around an atom's nucleus, but they occur in specific electron shells (see our Atomic Theory II module for more information). Each shell has a limited capacity for electrons. As lower shells are filled, additional electrons reside in more-distant shells.

The capacity of the first electron shell is two electrons and for the second shell the capacity is eight. Thus, in our example discussed above, oxygen, with eight protons and eight electrons, carries two electrons in its first shell and six in its second shell. Fluorine, with nine electrons, carries two in its first shell and seven in the second. Neon, with ten electrons, carries two in the first and eight in the second. Because the number of electrons in the second shell increases, we can begin to imagine why the chemical properties gradually change as we move from oxygen to fluorine to neon.

Sodium has eleven electrons. Two fit in its first shell, but remember that the second shell can only carry eight electrons. Sodium's eleventh electron cannot fit into either its first or its second shell. This electron takes up residence in yet another orbit, a third electron shell in sodium. The reason that there is a dramatic shift in chemical properties when moving from neon to sodium is because there is a dramatic shift in electron configuration between the two elements. But why is sodium similar to lithium? Let's look at the electron configurations of these elements.
As you can see in the illustration, while sodium has three electron shells and lithium two, the characteristic they share in common is that they both have only one electron in their outermost electron shell. These outer-shell electrons (called valence electrons) are important in determining the chemical properties of the elements.

An element's chemical properties are determined by the way in which its atoms interact with other atoms. If we picture the outer (valence) electron shell of an atom as a sphere encompassing everything inside, then it is only the valence shell that can interact with other atoms - much the same way as it is only the paint on the exterior of your house that "interacts" with, and gets wet by, rain water.

The valence shell electrons in an atom determine the way it will interact with neighboring atoms, and therefore determine its chemical properties. Since both sodium and lithium have one valence electron, they share similar chemical properties.

Electron Configuration Shorthand
For elements in groups labeled A in the periodic table (IA, IIA, etc.), the number of valence electrons corresponds to the group number. Thus Li, Na, and other elements in group IA have one valence electron. Be, Mg, and other group-IIA elements have two valence electrons. B, Al and other group-IIIA elements have three valence electrons, and so on. The row, or period, number that an element resides in on the table is equal to the number of total shells that contain electrons in the atom. H and He in the first period normally have electrons in only the first shell; Li, Be, B, and other period-two elements have two shells occupied, and so on. To write the electron configuration of elements, scientists often use a shorthand in which the element's symbol is followed by the element's electron shells, written as a right-hand parentheses symbol ")". The number of electrons in each shell is then written after the ) symbol. A few examples are shown below.

Element
Configuration Shorthand

Hydrogen
H )1e-

Lithium
Li )2e- )1e-

Fluorine
F )2e- )7e-

Sodium
Na )2e- )8e- )1e-


For further details, the table linked below shows the electron configurations of the first eleven elements.

oOoOSAMARoOoO
oOoOSAMARoOoO

عدد المساهمات : 42
العمر : 26
تاريخ التسجيل : 10/11/2010

بطاقة الشخصية
الاسم: سمر سامح

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

modern periodic table Empty رد: modern periodic table

مُساهمة من طرف Abdel-rahman الجمعة 17 ديسمبر 2010, 9:52 am

اعتقد ان الموضوع مكرر
Abdel-rahman
Abdel-rahman

عدد المساهمات : 609
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 25/05/2010

بطاقة الشخصية
الاسم: عبد الرحمن سعيد محمود

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

modern periodic table Empty رد: modern periodic table

مُساهمة من طرف mab_eg الجمعة 17 ديسمبر 2010, 12:21 pm

لا يوجد ما يسمي أعتقد اما ان تكون متأكدا أو لا ... حتي لا يتم حذف موضوع بناء علي الشك .. ولا ايه يا عبده ..

[img][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][/img]
mab_eg
mab_eg
Admin

عدد المساهمات : 876
العمر : 52
تاريخ التسجيل : 16/04/2010

بطاقة الشخصية
الاسم: MAhmoud abdelbaser Mahmoud

http://tagrebia.orgfree.com/

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

modern periodic table Empty رد: modern periodic table

مُساهمة من طرف Dina Al-said الجمعة 17 ديسمبر 2010, 2:12 pm

هو احنا كتبنا عن الموضوع ده قبل كده....بس المعلومات مختلفة..يعني مش متكرر نفس الموضوع
Dina Al-said
Dina Al-said

عدد المساهمات : 688
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 21/08/2010

بطاقة الشخصية
الاسم: Dina Al-said

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

modern periodic table Empty رد: modern periodic table

مُساهمة من طرف Abdel-rahman السبت 18 ديسمبر 2010, 9:12 am

فعلا الموضوع مكرر ثلاث مرات
Abdel-rahman
Abdel-rahman

عدد المساهمات : 609
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 25/05/2010

بطاقة الشخصية
الاسم: عبد الرحمن سعيد محمود

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

modern periodic table Empty رد: modern periodic table

مُساهمة من طرف Abdel-rahman السبت 18 ديسمبر 2010, 9:19 am

متزهقش كده عليا انا محدش زهق عليا كده قبل كده
Abdel-rahman
Abdel-rahman

عدد المساهمات : 609
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 25/05/2010

بطاقة الشخصية
الاسم: عبد الرحمن سعيد محمود

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى